Fraai interview onlangs met Saskia Egas Reparaz – CEO van HEMA. Toen zij aantrad, trof zij een warenhuis zonder ziel aan – en de laatste twintig jaar voor haar aantreden ging het steeds gestaag bergafwaarts.
HEMA was er in die tijd op gericht een wereldmerk te worden – duh.
Inmiddels zijn de winkels in Spanje en het UK gesloten – en richt HEMA zich op de Benelux en Frankrijk.
Holle frasen – zoals ‘Winnen doen we samen’, en ‘We leveren kwaliteit’ – voor intern gebruik zijn de deur uitgezet. Focus op de klant. Dat was de boodschap van de oprichters in 1926: ‘Dat U zich evenveel moeite geeft om de klanten te behouden als om ze te krijgen.’
Ik denk dat dát nog maar de helft van het verhaal is. Immers, HEMA staat voor ‘Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam’ – en in dat ‘eenheidsprijzen’ ligt ook een belangrijke boodschap én opdracht.
Tussen de Action en de Blokker ligt een prachtig terrein waar eenheidsprijzen en kwaliteit beslissende factoren zijn. Juist daar kan de HEMA zich hervinden.
Maar dan nog wat…
‘De boot moest van de kant (…) Het assortiment moet meeademen met de tijd (…) We konden niet blijven teren op de rookworsten en de tompouce.’ – stelde de CEO.
Wie schetst mijn verbazing toen ik in reclame-uitingen compleet werd doodgeslagen met rookworsten en tompouces… op beachball sets, limited edition tompouce slips, koffers als een tompouce, tompouce nagellak, etc. etc.
Get a life!
Oprichters Leo Meyer en Arthur Isaac waren met de HEMA écht vernieuwend. Dus blijf niet hangen in die zoete of zilte nostalgie.
‘To be the best you must be able to handle the worst’…
The Cappuccino King